رژیم غذایی سالم و ارتباط آن با حافظه

 18فوریه 2020 - یک رژیم غذایی سالم برای زندگی خوب ضروری است، اما آیا باید با افزایش سن، آنچه را که می خوریم، تغییر دهیم؟ محققان شواهد محکمی در مورد ارتباط بین گروه های مواد غذایی و از دست دادن حافظه و بیماریهای هم آیندی مرتبط با پیری یافتند. یافته های آنها اشاره به نیاز به دستورالعمل های رژیم غذایی خاص برای افراد مسن دارد زیرا این ارتباط ها ممکن است با سن تغییر کند. افراد 80 ساله و بالاتر که غلات کمی مصرف می کنند در معرض بیشترین خطر برای از دست دادن حافظه و بیماری قلبی دارند.

دکترLuna Xu ، همکار تحقیقاتیUTS ، داده های مربوط به 139000 استرالیایی مسن را مورد مطالعه قرار داد و ارتباطات محکمی را بین گروه های غذایی خاص، از دست دادن حافظه و بیماری های هم آیند قلبی یا دیابت یافت.

دکترXu  دریافت که مصرف زیاد میوه و سبزیجات با کاهش احتمال از دست دادن حافظه و بیماری قلبی همزمان با آن همراه است. مصرف زیاد غذاهای غنی از پروتئین با حافظه ی بهتر ارتباط داشت.

دکتر Xu همچنین دریافت که ارتباط بین گروه غذایی و وضعیت حافظه ممکن است در گروههای مختلف سنی مسن تر، متفاوت باشد. تحقیقات وی نشان داد، افراد 80 ساله و بالاتر با مصرف کم غلات، در معرض بیشترین خطر برای از دست دادن حافظه و بیماری قلبی همزمان با آن قرار دارند.

دکترXu ، گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که توصیه های غذایی سالم در مورد مصرف غلات در جلوگیری از کاهش حافظه و بیماری قلبی همزمان با آن، در مقایسه با سایر گروههای سنی متفاوت است.

وی گفت: این مطالعه به نیاز به دستورالعمل های رژیمی سالم خاص برای افراد مسن اشاره دارد.کاهش حافظه یکی از اصلی ترین علائم اولیه برای ابتلا به زوال عقل است و دومین عامل اصلی مرگ و میر در استرالیا می باشد. افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند به طور متوسط ​​به دو تا هشت بیماری هم آیند مبتلا هستند که ممکن است باعث تسریع اختلال شناختی و عملکردی آنها شود. شایع ترین عوارض بیماریهای هم آیندی با زوال عقل شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا است.

دکتر Xu گفت: مداخلات رژیم غذایی در پیشگیری و مدیریت بیماریهای مزمن، با در نظر گرفتن این واقعیت که جمعیت مسن اغلب به طور همزمان با چندین بیماری مزمن سر و کار دارند، یک چالش واقعی است.

او گفت: برای دستیابی به بهترین نتیجه برای جمعیت سالمند استرالیا، ما به شواهد علمی قوی که از مداخلات موثر رژیم غذایی برای جلوگیری و مدیریت شرایط مزمن در حال وقوع حمایت کنند، نیاز داریم.

منبع:

International Journal of Public Health, 2020; DOI: 10.1007/s00038-020-01337-y

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200218124351.htm